Lægen har ordet

Hvordan trænes og påvirkes kroppen af trampolinspring?

Det sker sjældent, at aktiviteter på trampoliner medfører fare. Alt afhænger af kombinationen af personer med forskellig vægt, forskellige trampolinerfaringer m.m. Dette er uddybet i det følgende afsnit:

En trampolin er et træningsredskab for børn, unge og voksne amatører.

 

Kroppen trænes mangfoldigt
Al effektiv fysisk træning efterligner på en måde hverdagens bevægelser, (som så overdrives i træningen), så at den som træner bedre kan håndtere uventede situationer i virkeligheden. Ved at indføre et vis faktor af kaos (selvfølgelig det som også kan forventes i en ulykke, hvor kaos bliver for stort), udvikles balancen, grovmotorikken, benstyrken og rygmuskulaturen (core stability). Begynder man at hoppe op og ned på en trampolin, skal kroppens holdningsmuskler hele tiden parere kraftimpulserne, og uden at du mærker det, træner du stabiliteten i alle dine muskler som holder på din kropstilling. På grund af acceleration og retardation på trampolinen sættes dit skellet under pres, som øger knogletætheden. Ti minutter på en trampolin svarer til mere end 40 minutters gåtur. Kort sagt øges kaoset sammenlignet med en gåtur og du får meget mere ud af den tid, du afsætter til fysisk aktivitet.
 
Balancen
Forestil dig, at du går en tur, mens en eller flere personer forsøger at skubbe dig så du vælter, og at du, trods skub, beholder balancen. Balancemæssigt er dette præcis, hvad der sker på en trampolin. En positiv og intensiv kamp for at holde balancen. Mennesket er i aller højeste grad en fysisk tilværelse og det er gennem din krop, at du behersker din del af verdenen. Et lille barn som begynder at gå på en trampolin, får sin fysiske udvikling til at accelerere og dermed udvikles også barnets kognitive evne. Barnets balance bliver umiddelbart bedre og samtidig får man en styrkeudvikling i benene, som er svær at overgå. Man træner især benmuskulaturen blot ved at hoppe rundt på en trampolin. Vil du virkelig udnytte trampolinens dynamiske underlag, kan du øge træningsintensiteten i alle øvelser, hvor du udnytter din egen krop.

 

Trampoliner er blevet brugt siden 1940-tallet som et træningsredskab for bl.a. piloter og faldskærmspringere. Manualen: "Gymnastics and tumbling", United State Naval Institute; Annapolis Maryland 1944 kan anbefales!

 

Nils Tångroth
Læge